Dresscodes or competence?

Dresscodes or competence är dagens fråga. 

Är jeans okej att ha på sig på jobbet?

Varför är det okej att ha knäkort kjol men inte shorts? 

Varför är det okej att ha sandaletter men inte sandaler?

Varför bryr vi oss ens på vad andra människor har på sig?


Är jag mindre kompetent idag än jag var igår när jag hade kostymbyxor? 

Är det okej att ha jeans på sig när man jobbar på en statlig myndighet med kundmöten?

Frågan om kläder kommer ofta upp inför sommaren. Får man bära shorts? Varför är knäkort kjol okej men inte shorts? Är kläderna överhuvudtaget viktiga borde inte bemötande och kompetens vara det viktiga? Och varför är det olika beroende på vilken myndighet du jobbar på? Lyssnar du mer på någon i kostym än någon i jeans? Hade du lyssnat på mig och litat på min kompetent om du kom till mitt servicekontor eller hade du misstrott mig pga mitt utseende, mina kläder och min storlek?

We don’t have the same dress codes in Sweden as in the U.K. or the USA. We don’t have to wear costumes everyday but is it okay to wear jeans when you work for the government? Is it more important how a person dresses than the person is competent and knows how to give service? Would you listen to me and believe that I know what I’m talking about if you came to the customer centre where I work or would you discredit me because of my body, my clothes and how I look?

Så skrev jag på IG idag. Det ska bli kul att se vad ni svarar, om ni svarar. Vad tycker du? Hade du litat på mig om du hade kommit in på Servicekontoret där jag jobbar eller hade du litat mer på mig när jag bär kostym?


Varför är det ingen som ifrågasätter när mina manliga kollegor går i jeans varje dag? Jag slår de flesta av mina manliga kollegor med hästlängder både gällande kompetens och myndighetsår. Absolut inte sagt att mina kollegor inte är bra utan bara att jag har mer erfarenhet! 

Vad är det med jeans som är så triggande för vissa inom myndigheter och vissa kunder?

Nu är detta inget som påpekats direkt sedan jag började på Servicekontoret men på Skatteverket diskuterades det ofta. Själv tycker jag att god personlig hygien och gott bemötande är det viktigast när man arbetar med kundmöten för om någon är otrevlig eller luktar illa så spelar det föga roll för mig hur kompetent personen är. 

Vad tycker du?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.