Att ge service

Har ni någon gång tänk på vad det innebär att ge service? Vad är det att vara serviceminded?
Att be någon dra åt helvete på ett sätt så att personen ler och frågar efter vägen Ja det är ett svar som jag ofta får höra men nej, det är till att vara diplomatisk.
Att vara serviceminded är att vara lyhörd, att se sånt som andra inte ser och att höra sånt som säg med tonfallet och inte med orden. Skatteverket har kräver att jag ska betala 100 000 kr, var ska jag få de pengarna ifrån? Vad säger personen egentligen? Jo att personen inte förstå hur det har kunnat bli så här, inte vad fråga säger. Personen vill ha hjälp med att förstå och har en förhoppning om att det ska vara fel. Här gäller det att gå noggrant och sakligt fram, steg för steg.
Jävlafuckingkukmaskin! Ja här är det ju ganska solklart att personen behöver hjälp med maskinen men man måste verkligen lyssna av om det är av ilska eller förtvivlan som den svavelosande ramsan kommer. Om det är av ilska så är det lättast att nå personen genom att hålla med om att teknik är vad det är men att vi kanske kan reda ut det tillsammans. Om det är förtvivlan så kan det vara lättare att nå fram med ett jag kan hjälpa dig, jag kan den maskinen och dess egenskaper ganska väl.
Givetvis säger man allt med ett leende! Och ja man ler även om man ger servicen över telefon för ett leende hörs, prova själv! Nästa gång du svarar i telefon säger du Hej det är -ditt namn-! med ett leende och gången där efter svarar du på samma sätt men utan att le. Det hörs för hela du kommer få en annan hållning, och tonläge.
Att vara serviceminded är också att erkänna jag kan inte men i samma andetag så ber man om att få återkomma, om det är möjligt eller iaf försöker hitta ett annat sätt att få hjälpen.
Att vara serviceminded är också att förstå vad någon behöver innan personen i fråga förstår det själv. Som när Angela spillde vatten i bussen hem från Fuffe och jag fick upp en näsduk direkt, inte för att jag satt och väntade på att Angela skulle spilla utan för att jag har den reflexen att jag ser i ögonvrån vad som händer även om jag inte aktivt tittar. Annika brukar säga det varje gång vi träffas, du är så serviceminded Emma! Jag borde ha lyssnat på henne första gången hon sa det till mig för då hade jag kanske aldrig lämnat serviceyrket, även om det var på Skatteverket.
Kan alla lära sig att vara serviceminded, att ge service? Ja alla kan öva upp sin kapacitet att ge service men den där reflexen att alltid titta i ögonvrån utan att aktivt titta den tror jag att den har man eller så har man inte den. Sen tror jag inte heller att alla är lämpade för att jobba med serviceyrke oavsett hur mycket de övar upp sin kapacitet. Vi har alla mött den där personen som gör att man känner ja hit går jag då inte igen! oftast är det en person som är på fel plats, en person som inte har hittat sitt rätt ställe inom karriären. Lite som när man är i en affär och man får ett leende och ett Hej, kan jag hjälpa dig men det känns efterhängset, som om hen jagar en så man inte ens hinner titta sig omkring. Det är en person som inte är serviceminded men som jobbar med service.
Tyvärr så tror jag att det märks först och främst inom service- och omvårdnadsyrke. Att ge service och omvårdnad är två nära besläktade yrke men det betyder inte att alla som kan ge service kan ge omvårdnad eller tvärtom. I båda yrkeskategorierna jobbar man med någon annans behov men behoven är så vitt skilda att arbetet också blir skilt. Du kan inte ta en vård/sjukutbildad och sätta hen i en direktservice och du kan inte ta en servicehandläggare och sätta hen inom vården. En vård/sjukutbildad ser på personen och tittar på vad som kan vara lösningen på ett tillstånd/sjukdom och försöker underlätta. En servicehandläggare tittar på en person och försöker komma på vad personen egentligen vill ha sagt/ha svar på. (ja nu generaliserar jag, det vet jag om) Däremot så tror jag att de här två kategorierna lättare kan lära sig varandras yrke (inte materiell kunskap nu).

Så nästa gång ni stöter på någon som gör det där lilla extra eller som kan förklara så att ni förstår något klurig, så passa på att tacka för vi som är serviceminded ger service för att vi gillar det men vi får sällan höra ett tack och vi har inte direkt någon högstatus bland yrkeskategorier. Men en sak kan jag lova er, det hade varit otroligt tråkigt att göra alla sina vardagliga saker om det inte hade funnits personer som är serviceminded, personer som ler och säger hej och ett kan jag hjälpa dig!

DSC_8498

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.